سی روز سی گفتار

روز دوم  

«فصل خودسازی»

اگر كار براى خدا انجام گیرد و نیت براى خدا خالص باشد، اشكالاتى كه معمولاً در كارها مشاهده مى‌شود، پیش نخواهد آمد.

گرداب- پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آيت‌الله العظمی خامنه‌ای در نظر دارد در ایام ماه مبارك رمضان، به صورت روزانه گفتار و توصیه‌هایی اخلاقی از رهبر معظم انقلاب را منتشركند. 

 

 

 

روز دوم: "فصل خودسازی"

مثل ماده خام


ما همان ماده خام هستیم كه‌ اگر روى خودمان كار كردیم و توانستیم این ماده خام

 را به شكل‌هاى برتر تبدیل كنیم، آن كار لازم در زندگى را انجام داده‌ایم. هدفِ حیات

 همین است. واى به حال كسانى كه روى خودشان از لحاظ علم و عمل كارى نكنند

 و همان‌طور كه وارد دنیا شدند، به اضافه پوسیدگی‌ها و ضایعات و خرابی‌ها و

 فسادها كه در طول زندگى براى انسان پیش مى‌آید، از این دنیا بروند.

 



مؤمن باید به‌طور دائم روى خودش كار كند، به‌طور دائم. نه این‌كه خیال كنید

"به‌طور دائم"زیادى است یا نمى‌شود؛ نه. هم مى‌شود، هم زیادى نیست.

 اگر كسى مراقب خود باشد، مواظب باشد كارهاى ممنوع و كارهایى

 را كه خلاف است انجام ندهد و راه خدا را با جدیت بپیماید، موفّق مى‌شود.

 این، همان خودسازى دائمى است و برنامه اسلام، متناسب با همین

خودسازىِ به‌طور دائم است. این نماز پنجگانه -پنج وقت نماز خواندن-

ذكر گفتن، "ایاك‌نعبدوایاك‌نستعین" را تكرار كردن، ركوع كردن،

 به خاك افتادن و خداى متعال را تسبیح و تحمید و تهلیل كردن براى چیست؟

براى این است كه انسان به‌طور دائم مشغول خودسازى باشد.

 منتها گرفتاری‌ها زیاد است و همه گرفتاریم. گرفتارى زندگى، گرفتارى معاش،

 گرفتارى امور شخصى، گرفتارى اهل و اولاد و انواع گرفتاری‌ها مانع مى‌شود

كه ما به خودمان، آنچنان كه شایسته است، برسیم.

لذا یك ماه رمضان

 را كه خداى متعال قرار داده است، فرصت مغتنمى است. این ماه

 را از دست ندهید. مقصودم این است كه اگر نمى توانیم به‌طور دائم

در حال مراقبت و ساخت ‌و ساز خودمان باشیم،

اقلاًّ ماه رمضان را مغتنم بشماریم.

 

سخنرانی در روز اوّل ماه مبارك رمضان‌؛ 71.12.4

برای دیدن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید .