شب قدر

 

 

 

خدایا...

 

امشب شب شهادت الگوی انسانیت 

 

 امام علی ( ع )است.

 

 

 

 انسانی کاملی که در همه ابعاد در اوج است.

 ولی متاسفانه نه من و نه خیلی از شیعیان او ،

 امام علی (ع) را خوب نمی شناسیم...

 فقط می دانیم که امام علی ا لگوی انسانیت است.

انسانی کامل است.

 که در همه ابعاد در اوج است...

 

 

 

علی 

عدالت طلب و آزاد اندیش و خدا خواه و انسان دوست است .

و اگر در محدوده حکومتش

 به جاندار و بی جانی ظلم شود دادش به آسمان می رود.

 و مومنان به خود را بی ایمان می نامد...

 

اگر از ما سئوال شود که چند جمله از امام علی بگوئیم قطعا

از تعداد انگشت های یک دست بیشتر بلد نیستیم ...

آیا این نا آگاهی فاجعه نیست ...؟!

 

بدتر از این فاجعه ، عمل ماست...

وقتی امام اول خودمان را در حد پنج جمله هم  نمی شناسیم .

وای به حال عملکردمان...

 

من با دیگران کاری ندارم ولی نا آگاهی و بی خبری 

 خودم از امام خوبان

 را دلیل اصلی حرکت در تاریکی و گمراهی و سکون

 و در جا زدن خودمی دانم .

 

و امیدوارم خدا به حق چنین شب عزیزی  ،

 من و خانواده ام ودوستانم را نسبت به امام علی

و آل علی از گمراهی به روشنایی هدایت نماید...

 

خدایا.. 

 

بغض بد جوری گلویم  را گرفته...

 

دوست دارم گریه کنم و ضجه بزنم ولی نمی دانم .

چرا پای رایانه نشسته ام .

 

  و می خواهم  وصیت نامه امام علی را تایپ کنم...

 

شاید  خدا اینجوری دوست داره...

منم هر چی خدا دوست داره رو حتما دوست دارم...

 

 

 

 

وصیت نامه امام علی ( ع  )

 

بنام خداوند بخشنده مهربان.

 این وصیت نامه علی ابن ابیطالب است.

 

 گواهی می دهد که معبودی جز خدای بی شریک نیست.

 و محمد ( ص ) بنده و پیامبر اوست.

 که وی را با هدایت و آیین حق فرستاد.

 که بر همه دین ها چیرگی دهد.

 اگر چه مشرکان آن را ناخوش دارند.

 

نماز و عبادت و زندگی و مرگ من برای خدای

 بی شریک و پروردگار جهانیان است.

 چنین مامور شده ام و من از مسلمانانم...

 

شما دو تن ، حسن و حسین را به تقوای الهی سفارش می کنم.

 در جست و جوی دنیا نباشید ،

 اگر چه دنیا در جست و جوی شما باشد...

 

 و بر چیزی از دنیا که از دست شما می رود دریغ مخورید .

 

جز حق نگویید و برای پاداش آخرت کار کنید .

 دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید.

 

شما دو تن و همه فرزندان و خانواده ام .

و هر کس را که وصیت نامه من به دست او می رسد.

 را به تقوای الهی و رعایت نظم در کار ها

 و اصلاح میان خودتان سفارش می کنم .

 

 زیرا از رسول خدا ( ص ) شنیدم که می فرمود :

 اصلاح میان مردم برتر از تمام نماز و روزه است.

 

دشمنی نکنید که دشمنی باعث زوال دین است .

و نیرویی نیست مگر به استعانت خدا.

 

به خویشاوندان خود بنگرید . پس با آنها رفت و آمد کنید .

که خداوند محاسبه را بر شما سبک و آسان می کند...

 

خدا را در مورد یتیمان رعایت کنید. آنها را گرسنه نگه ندارید.

 تا در محضر شما به خواری نیفتند.

 

زیرا از رسول خدا ( ص ) شنیدم که می فرمود :

 هر کس یتیمی را سرپرستی کند تا بی نیازشود .

خداوند ، بهشت را برای او واجب می گرداند.

 و اگر کسی مال یتیمی را بخورد جهنم را بر او واجب می کند.

 

 

 

 

خدا را در مورد قرآن منظور دارید .

تا مبادا دیگران در عمل به آن از شما پیشی بگیرند.

 

 

 

خدا را در مورد همسایگانتان پیش نظر آورید.

 که سفارش شدگان پیامبرتان هستند.

 

خدا را خدا را درباره خانه پروردگارتان منظور دارید.

 پس تا زمانی که باقی هستید .

 خانه خدا نباید از وجود شما خالی باشد که اگر متروک شود .

نتوانید همتایی برای آن قرار بدهید.

 و کوچکترین چیز برای کسی که از خانه خدا بازگردد.

 آمرزش تمام گناهانی است.

 که پیش از آن مرتکب شده است...

 

 

  

خدا را خدا را درباره نماز رعایت کنید .

که نماز بهترین کردارها و ستون دین شماست...

 

 

 

 

خدا را خدا را درباره زکات پیش چشم آورید .

که زکات خشم پروردگارتان را فرو می نشاند...

 

خدا را خدا را درباره جهاد در راه خدا با مال ها و جان هایتان منظور دارید ...

 

 جز این نیست که دو تن در راه خدا جهاد می کنند:

پیشوای هدایت کننده

و کسانی که مطیع او و پیرو هدایت او هستند...

 

 

 

خدا را خدا را درباره ذریه پیامبرتان رعایت کنید .

و مبادا پیش روی شما به آنان ستم کنند...

 

 

 خدا را خدا را درباره یاران پیامبزتان منظور دارید :

کسانی که بدعتی از آنها سر نزده و بدعت گذاری را پناه نداده اند.

 زیرا رسول خدا به آنان سفارش کرده و بدعت گذاران

آنها و پناه دهندگان به آنها را لعنت فرموده است...

 

 

 

خدا را خدا را درباره مستمندان و مسکینان پیش چشم آورید.

 

 پس آنها را در زندگی خود سهیم کنید...

 

 

 

 

سپس فرمود نماز نماز

 

در راه خدا از سرزنش سرزنش کنندگان بیمی نداشته باشید.

خداوند شما را از شر کسانی که بر ضد شما هستند کفایت می کند...

 

با مردم به نیکویی سخن بگویید .

 آنچنان که خداوند شما را به آن امرفرموده است...

 

امر به معروف و نهی از منکر را کنار نگذارید.

 که در این صورت خداوند با ترک آن ها دشمن را بر شما حاکم می کند .

 آنگاه دعا می کنید ولی به استجابت نمی رسد...

 

 

بر شما باد دوستی و بخشندگی ...

و از جدایی و دشمنی و پراکندگی بر حذر باشید...

 

 

در کار نیک و پرهیزکاری یار همدیگر باشید و بر گناه و ستم همدلی نکنید...

 

پروای خدا پیشه کنید .  که مجازات خدا سخت است ...

 خداوند دودمان شما را حفظ کند و پیغمبر را در میان شما بر جای دارد ...

و شما را به خدا می سپارم که بهترین نگه دارنده است ...

 و سلام و رحمت و برکات الهی را بر شما می خوانم...

 

 

 

آگاهی و عمل ... که اکثرمان نداریم...

 

راستش وقتی وصیت نامه امام علی را تایپ می کردم .

 مدام در این فکر بودم که چرا اکثر  شیعیان او به وصیت نامه

 معجزه آفرین حضرت که می تواند کشور و دین و مذهب و مردم

 را به الگو و نمونه تبدیل کند عمل نمی کنند...

خود من بدتر از همه !!!

 

به نظر شما ما شیعه امام علی هستیم

یا شیعه دیگری...؟؟؟!!!

 

 

 

 

 گفتم بنویســم به یاد تو... یادم آمد که پیشتر از غافلان بوده ام ...


 گفتم بنویســم با عشق به تو... یادم آمد هنوز عاشق نشده ام...


 گفتم پس بگذار کمی باخورشــید باشم برای طلــوع ....


 یادم آمد که من سالها پیش غروب کرده ام ...


 گفتم پس بگذار کمی دعا کنم برای آمدنت ...


 و چنین دعا کردم :

 


 «اللهم عجل لوليك الفرج»

 

 

 

 

 

 

 

 

«برای نقد نشریه خاتون اینجا کلیک کنید »

 

 

برای دیدن تحلیل وصیت نامه امام علی (علیه السلام ) در ادامه مطلب کلیک کنید .

 

ادامه نوشته

رمضان - شبهای قدر

 

قطاری به مقصدخدا...

 

 

قطاری که به مقصد خدا می رفت ٬ لختی در ایستگاه دنیا توقف کرد .

 

و پیامبراکرم رو به جهانیان کرد و گفت: مقصد ما خداست ٬ کیست که با ما سفر کند ؟

 

 کیست که رنج و عشق توامان بخواهد ؟ کیست که باور کند .

دنیا ایستگاهی است تنها برای گذشتن ؟

 

قرن ها گذشت اما از بیشمار آدمیان جز اندکی بر آن قطار سوار نشدند .


از جهان تا خدا هزار ایستگاه بود .با هزاران زرق وبرق 

 در هر ایستگاه که قطار می ایستاد ٬

کسی کم می شد . قطار می گذشت و سبک می شد .

 زیرا سبکی قانون راه خداست .


قطاری که به مقصد خدا می رفت ٬ به ایستگاه بهشت رسید .

پیامبر گفت :‌اینجا بهشت است . مسافران بهشتی پیاده شوند .

 

 اما اینجا ایستگاه آخرین نیست .


مسافرانی که پیاده شدند ٬ بهشتی شدند .

 اما اندکی دیگر ٬  ماندند ٬ قطار دوباره راه افتاد و بهشت جا ماند .


آنگاه خدا رو به مسافرانش کرد و گفت : دورود بر شما ٬

 

راز من همین بود . آن که مرا می خواهد ٬

 

در ایستگاه بهشت پیاده نخواهد شد .


و آن هنگام که قطار به ایستگاه آخر رسید ٬

 

دیگر نه قطاری بود و نه مسافری....

 

 

 

 

 خدایا شب قدر را شب اول قبر ما قرارده .

 همان شبی که شب قبولی اعمال است .

همان شبی که قران در آن نازل شده است .

همان شبی که در تمام شبهای ماه رمضانُ منحصر به فرد است .

همان رمضانی که بهتر از هزار ماه است .

همان ماه رمضانی که شیاطین در آن درغل وزنجیرند.

 همان ماهی که در های آسمان در آن ماه بروی همه بندگان

 ( مومن وغیر مومن ُ مسلمان وغیر مسلمان ) بازاست.

 همان ماهی که ساعاتش بهترین ساعات

 وروزها وشبهایش بهترین روزها وشبهااست .

عصاره این ماه با این فضائل  شب قدر است .

حال این شب کدام شب است .

عبداالله جوهری می گوید شب 21 ویا 23  دیگران می گویند .

شاید هم  27 یا که 19  باشد .راستی کدامشان است .

من نمدانم ولی می گویم  مهم نیست   مهم ان است .

که رودخانه جاری .ساری وخروشان روزه داری میخواهد

 به دریای بیکران واقیانوس ژرفای قدر بریزد .

 برای رسیدن به قدر بی انتها فکر میکنم

می باید از همه روزهای ماه رمضان عبور کرد .

و الاشاید قدری حاصل نگردد .

 باید پله هارایکی یکی پیمود تا به قدر موعود رسید.

 یعنی منتهی الیه پله کان  .

می بایست تمام شبهای رمضان  قران را باز کرد .

ودران غواصی کرد تا قدر ومنزلت آنرا پیدا کرد .

شب قدر شب نزول قران است .درک شب قدر دشوار است .

اما ممکن است .غیر ممکن نیست .

 شب قدر شب قدر دولت قران است .درک آن درک امام زمان است.

 دولت سلیمان نبی (ع) خیلی بزرگ بود.

 تمام عالم انس وجن وحیوانات را شامل می شد  .

دولت سلیمان نبی با تمام گسترده گیش.جزئی از دولت قران است .

 دولت قران جزئ کوچکی از شب قدر است .

اسم اعظم خدا وند در این شب پنهان است .

آری فضیلت شب قدر به امام زمان است .

 شب قدر به امام زمان ملاک میشود .واز شهر رمضان می گذرد .

تا به شهر ولایت فقیه می رسد .

 ماکاسب شب قدریم .

سرباز فراری ای هستیم که میبایست امام زمان نامه مارا امضاء کند .

آقا جان  آیا  تو نامه شب قدر مارا امضاء می کنی؟

 نمی دانم ... 

 

 

درسهائی از رمضان

 

سی روز سی گفتار

روز دوم  

«فصل خودسازی»

اگر كار براى خدا انجام گیرد و نیت براى خدا خالص باشد، اشكالاتى كه معمولاً در كارها مشاهده مى‌شود، پیش نخواهد آمد.

گرداب- پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آيت‌الله العظمی خامنه‌ای در نظر دارد در ایام ماه مبارك رمضان، به صورت روزانه گفتار و توصیه‌هایی اخلاقی از رهبر معظم انقلاب را منتشركند. 

 

 

 

روز دوم: "فصل خودسازی"

مثل ماده خام


ما همان ماده خام هستیم كه‌ اگر روى خودمان كار كردیم و توانستیم این ماده خام

 را به شكل‌هاى برتر تبدیل كنیم، آن كار لازم در زندگى را انجام داده‌ایم. هدفِ حیات

 همین است. واى به حال كسانى كه روى خودشان از لحاظ علم و عمل كارى نكنند

 و همان‌طور كه وارد دنیا شدند، به اضافه پوسیدگی‌ها و ضایعات و خرابی‌ها و

 فسادها كه در طول زندگى براى انسان پیش مى‌آید، از این دنیا بروند.

 



مؤمن باید به‌طور دائم روى خودش كار كند، به‌طور دائم. نه این‌كه خیال كنید

"به‌طور دائم"زیادى است یا نمى‌شود؛ نه. هم مى‌شود، هم زیادى نیست.

 اگر كسى مراقب خود باشد، مواظب باشد كارهاى ممنوع و كارهایى

 را كه خلاف است انجام ندهد و راه خدا را با جدیت بپیماید، موفّق مى‌شود.

 این، همان خودسازى دائمى است و برنامه اسلام، متناسب با همین

خودسازىِ به‌طور دائم است. این نماز پنجگانه -پنج وقت نماز خواندن-

ذكر گفتن، "ایاك‌نعبدوایاك‌نستعین" را تكرار كردن، ركوع كردن،

 به خاك افتادن و خداى متعال را تسبیح و تحمید و تهلیل كردن براى چیست؟

براى این است كه انسان به‌طور دائم مشغول خودسازى باشد.

 منتها گرفتاری‌ها زیاد است و همه گرفتاریم. گرفتارى زندگى، گرفتارى معاش،

 گرفتارى امور شخصى، گرفتارى اهل و اولاد و انواع گرفتاری‌ها مانع مى‌شود

كه ما به خودمان، آنچنان كه شایسته است، برسیم.

لذا یك ماه رمضان

 را كه خداى متعال قرار داده است، فرصت مغتنمى است. این ماه

 را از دست ندهید. مقصودم این است كه اگر نمى توانیم به‌طور دائم

در حال مراقبت و ساخت ‌و ساز خودمان باشیم،

اقلاًّ ماه رمضان را مغتنم بشماریم.

 

سخنرانی در روز اوّل ماه مبارك رمضان‌؛ 71.12.4

برای دیدن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید . 


درسهائی از رمضان

 

سی روز سی گفتار
 
 
 پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آيت‌الله العظمی خامنه‌ای
 
در نظر دارد در ایام ماه مبارك رمضان، به صورت روزانه
 
گفتار و توصیه‌هایی اخلاقی از رهبر معظم انقلاب را منتشر كند.
 

روز اول: "معراج مهمان".
 
 
 
 
 
فرصت عروج

 

مسأله اساسى در باب ماه رمضان، این است كه بشر -

 
كه در میان انواع عوامل و موجبات غفلت از خدا و از راه او محاصره شده
 
 و انگیزه‌هاى گوناگون، او را به‌سمت پایین و تنزل و سقوط مى‌كشاند-
 
 فرصتى پیدا كند كه در آن بتواند روح را -كه روح انسان و باطن بشر،
 
به عروج و اعتلا تمایل دارد- به سمت عروج و اعتلا سوق دهد
 
 و به خدا تقرب جوید و به اخلاق الهى، تخلق پیدا كند.
 
ماه رمضان، چنین فرصتى است.
 
 
 
 
 
 
 
اصل قضیه، اجتناب از گناه است كه باید سعى كنیم در این ماه رمضان،
 
 إن‌شاءاللَّه با تمرین و حدیث نفس و ریاضت، گناه را از خودمان دور كنیم.
 
اگر گناه از ما دور شد، آن‌وقت راه براى عروج و پرواز در ملكوت آسمان‌ها ممكن خواهد شد
 
 و انسان خواهد توانست، آن سیرِ معنوى و الهى و آن طیرانِ معین‌شده براى انسان
 
 را انجام بدهد؛ اما با سنگینى بار گناه، چنین چیزى ممكن نیست.
 
 این ماه رمضان، فرصت خوبى براى دور شدن از گناه است.
 
 
 
سخنرانى در دیدار با مردم در روز یازدهم ماه مبارك رمضان؛ 69/01/18
 
 
 
 
برای دیدن مطلب بیشتر کامل اینجا  کلیک کنید